Saturday, June 16, 2007

Candle In The Dark

Mmm...Guys, first of all please forgive me for not up-dating 'The Story of My World'. But I can give you a good explaination..There was raining one night last 2 weeks, strong lightning and suddenly blackout - at about 3.30 am and after that we - me and my house mate realised that there was something wrong with our Streamyx- the internet service. Ohh! our modem was 'burned'. So? No more internet until we suddenly realised that there is another modem -the old one, which we thought not really work. There were argument between us, tried it and suddenly 'pupp'..yeah! internet is back! However, then I was very busy with works - everything is on me - routine maintenance activities for 1 plus 2 platform, coordinating major shutdown for gas platform and preparing budget planning for next year. Everything must be perfect!



Okay, back to the blackout story...

Hari itu aku pulang dari kerja agak lewat tapi masih berniat untuk keluar exercise. Sayangnya badan terasa penat, tak berdaya nak keluar lagi setelah sedap diulik sofa lembut di hadapan TV. Ntah cerita apa yang aku layan masa tu, tiba-tiba aku tertidur di atas sofa.

'Allah huakbar..'kedengaran azan magrib. Kugagahi diri bangkit dari sofa dan masuk ke bilik air, ambil wudhuk lalu solat.

Sesudah solat aku bermalas-malas di atas sejadah. Malas sangat nak bangun lalu aku baring sambil tangan mencapai bantal. Tanpa disengajakan aku tertidur. Apa nak buat dah penat sangat kan? Aku dalam gegelapan sehingga jam 3 pagi, kiranya aku sudah tidur 7 jam lamanya.


Aku terjaga, bangun, melangkah ke ruang tamu. 'Aik! tak tido?' aku bertanya. Aiman (bukan ejaan sebenar) tengah melayang internet di depan TV. ' Tunggu bola..kejap lagi' katanya.

'sape dgn sape?'

'England..'

'Mmm..tak tahu pu. Menarik!' lagi pun dah lama aku tak bangun pagi buta semata-mata nak tengok perlawanan bolasepak. Dulu-dulu adalah. Seronok terutama bila ramai-ramai.

Alah..perut pula lapar. maklumlah belum 'dinner'. Lalu aku masuk ke dapur, buka peti ais. Aku keluarkan frozen food - Roti Goreng -The SelecteD Frozen Food, defrost sekejap dan goreng. Dalam keadaan begini untung dengan adanya The SelecteD Frozen Food. Cepat, mudah dan sedap!
Aku ke ruang tamu dengan sepiring Roti SelecteD dan se-mug hot chocolate. Hujan pun turun. Aku makan roti goreng yang panas lagi lazat itu bersama Ash dan Aiman. Can you guys imagine how I feel eating hot fried bun with hot chocolate in cool raining night? So heaven!

'Inti apa kat dalam?' Tanya Aiman. Aik, dah habis baru tanya? ' coklat?'

'bukan coklat..kacang hitam..eh, silap. Kacang merah. Apasal? rasa coklat ke?' aku bertanya kehairanan.

'Sedap ..'

Lepas makan minum, perut pun kenyang. Tiba la masa untuk mencuci baju. Bukan macam dulu-dulu nak kena ke perigi atau sungai, sekarang main campak dan tekan je...tinggalkan dan siap!

I watched England match until they got 3 goals, and then I went to my bedroom, undressed and went to bathroom. Mandi la...kan tadi tido tak sempat mandi.


Sesudah solat aku macam biasa berdiri depan cermin besar di bilikku. Biasa la kan, kena sikat-sikat rambut..trim apa yang patut sikit..tiba-tiba 'panggg' kilat berdentum teramat kuat terus gelap gelita. Cemas dan teraba-raba juga aku mencari cahaya. Bagaikan keseorangan di padang masya di malam hari...aku mencari mancis lalu menyalakan lilin. Nasib baik dah siap dengan lilin, dan PC pun sudah di off awal-awal lagi. Kalau tak memang ada alasan nak beli labtop!

Dalam kegelapan aku berjalan keseorangan bertemankan lilin di dalam rumah yang amat luas ini. Hujan mencurah-curah di luar. Petir masih kedengaran sayup-sayup. Angin bertiup kencang takut juga kalau-kalau lilin terpadam. Aku ke ruang tamu mencari sesiapa..konon-kononnya menyelamatkan mangsa yang lain. Ash dgn HP nya mencari arah.

'Kat mana suiz utama?' aku bertanya. Maklumlah belum pernah terlihat sehingga mlm itu. Kami mencari-cari suiz utama hingga ke depan rumah. Angin sejuk bertiup ' tak..ni meter je. pelik la tak ada on- off main switch..kat mana ni?

'Ada orang cakap rumah-rumah kat sini rumah lama lain sikit designnya..'

Kami memcari-cari pula di dalam rumah. Gagal. Aku cuba membuka almari, kabinet-kabinet dinding yang tak pernah di buka orang..mana lah tahu suiznya tersembunyi di situ. Satu demi satu pintu kabinet aku buka..kosong. barang lama..seram.

Aahhhhhh!!! orang yang ketiga diantara kami berdua menjerit...lilin terpadam. Gelap. Kedengaran nafas-nafas kencang..Dalam cemas aku tersandar pada dinding menunggu apa yang bakal terjadi..yang bakal ku dengar, yang bakal ku rasa..adakah sesuatu melintas dihadapan? adakah sesuatu...?


Note: Perenggan terakhir adalah bayangan penulis dan rekaan semata-mata untuk tujuan komersial atas permintaan pembaca yang suka dengan kisah-kisah seram..hehehe


1 comment:

Anonymous said...

so funny...pandai gak u ni bt cite seram ek..